Airlines en aanvullende diensten

Luchtvaartmaatschappijen boeken recordomzet met aanvullende diensten

In 2024 hebben luchtvaartmaatschappijen wereldwijd een recordbedrag verdiend met de verkoop van aanvullende diensten. Volgens het nieuwe Yearbook of Ancillary Revenue van IdeaWorks, groeiden de inkomsten uit aanvullende diensten naar meer dan 148 miljard dollar, ondanks een daling van de gemiddelde ticketprijzen.

De stijging van deze extra inkomsten is een duidelijke trend: naast ticketverkoop verdienen luchtvaartmaatschappijen steeds meer via services zoals bagagekosten, stoelreserveringen en upgrades. Dit biedt nieuwe kansen voor luchtvaartmaatschappijen om de klantbeleving te verbeteren en tegelijkertijd hun winstgevendheid te verhogen.

Trends in de luchtvaartindustrie

Een belangrijke trend die wordt opgemerkt, is de groei van Basic-Economy-tarieven, waarbij reizigers een lagere prijs betalen maar meer beperkingen ervaren. Luchtvaartmaatschappijen bieden hierbij extra services aan om de basisprijs te verhogen en hun diensten aantrekkelijker te maken voor reizigers die op zoek zijn naar extra’s.

Luchtvaartmaatschappijen die zich in de low-cost sector bevinden, zoals Frontier Airlines, boeken opvallende successen. Zij behaalden zelfs 62% van hun omzet uit aanvullende diensten. Ook maatschappijen zoals Spirit, Volaris, Breeze en Allegiant hebben de 50% grens overschreden, waarbij hun aanvullende diensten meer opleveren dan de ticketverkoop zelf.

Wat betekent dit voor de luchtvaartsector?

In Europa spelen luchtvaartmaatschappijen zoals Wizz Air, easyJet en Pegasus een belangrijke rol in de markt. Hun succes is te danken aan slimme prijsstrategieën, waarbij zij lagere basistarieven aanbieden maar extra kosten doorvoeren voor bagage, stoelkeuze en andere services. Dit heeft hen in staat gesteld hun concurrentiepositie te versterken.

De groei van aanvullende diensten toont de verschuiving binnen de luchtvaartindustrie naar een meer gepersonaliseerde reiservaring. Reizigers kunnen steeds vaker kiezen voor extra’s die hun vlucht meer comfort bieden, wat luchtvaartmaatschappijen helpt om de omzet te diversifiëren en te verhogen.

De toenemende afhankelijkheid van aanvullende inkomsten verandert het speelveld in de luchtvaart. Door de groei van Basic-Economy-tarieven gaan traditionele maatschappijen steeds meer lijken op prijsvechters. Dat levert kansen op, maar brengt ook risico’s met zich mee voor de positionering en het onderscheidend vermogen in de markt. 

De toenemende afhankelijkheid van aanvullende inkomsten verandert het speelveld in de luchtvaart. Door de groei van Basic-Economy-tarieven gaan traditionele maatschappijen (de legacy airlines) steeds meer lijken op prijsvechters. Dat levert kansen op, maar ook risico’s voor de positionering en het onderscheidend vermogen in de markt. 

Het is interessant om deze ontwikkelingen te volgen en te ontdekken, of de traditionele airlines hun positie in de markt opnieuw gaan uitvinden.

Posted on 16 september, 2025 in Geen categorie

Share the Story

About the Author

Leave a reply

Back to Top
Geverifieerd door ExactMetrics